tiistai 11. toukokuuta 2010

Ajopäivä 1



loppupäivän aurikoisia maisemia

Ensimmäinen ajopäivä oli rankka kaikin puolin. Vain tuuli ei kiusannut, muuten reissun avauspäivä oli raskas. Reitti valinta onnistui ja maisemat olivat kohdallaan tiet rauhallisia. Liikenne oli lähes olematonta. Aamusta keli oli kolea ja vesisade Aijoittani jopa kovaa. Sadevaatteet pitivät veden poissa kehosta mutta kenkäsuojien puute kasteli jalat ja kun ne kastuin niitä olko myös paleltaa. Liikkeelle lähdin puoli 10 aikaan syötyäni aamiaisen ja kävin vielä kaupassa ostamassa lehden ja luin minusta kirjoitetun jutun. Sen oli lukenut myös aika moni Tammelassa vastaan tullut. Tuli olo että oli taas Italiassa kun vastaantulijat huusivat hyvän matkan toivotuksia ja kannustukisia. Päästyäni 11 aikaan Loukon tienhaarassa olevalle ”ravintolalle” päätin poiketa myös siihen syömään kun piti saada jalka lämpiämään. Toisen jalan peukku varvas oli jo lähes tunnoton. Söin päivän kaalikääryleet ja lohkoperunat. Loistavan makuisten ruokien jälkeen emäntä tarjosi matkalaiselle vielä munkki kahvit. Kahvi maistui ja munkki oli hyvää, mutta kun olin jo ruualla mahani täyttänyt, ei se munkki täysin pudonnut. Emäntä lupasi tarjota myös munkkikahvit kun palaan. Matka jatkui pikkuteitä Vihtiin asti jonka jälkeen maasto muuttui yllättävän paljon. Mäkiä ja välillä jopa tiukempia nousuja mitä meri-apeilla. Niitä riittikin sitten koko loppupäivän aina Kauniaisiin asti. Petri tuli minua vastaan ja pyynnöstäni poikettiin vielä pitsalle. Maha kurisi jo huolella tähän aikaan illasta eikä meno oikein enää maittanut. Petri oli tulossa Helsingistä jossa oli ollut mukana Kriittisellä pyörä retkellä jonka tarkoituksena on painostaa päättäjiä lisäämään pyöräteitä/kaistoja Helsinkiin. Näillä retkillä ajetaan porukassa keskellä ”kylää” poliisi saattueessa pitkin katuja. Sitten pitsan jälkeen vielä pikku pyrähdys Tapiolaan Petrin asunnolle jonne jään nyt yöksi ja josta matkaani aamulla kohti Viroa jatkan. Lukut ylös asuntoon ja pikainen reitti selvitys Länsi-satamaan ja kupassa käynti. Päivä pulkassa. Positiivisinta päivässä oli varmaan autoilijoiden käytös tavat… olisiko Lopulta suomalainen autoilija jotain kohdatessaan pyörän tien päällä. Petri muuten punnitsi nuo mun kantamukset ja kiloja kertyi 27 kg. Joten, vaikka teltan paino nousi, niin silti kantamusten paino tippui noin kolme kiloa ensimmäisestä reissusta. Lähetän vielä osan vaatteista siinä vaiheessa kotiin kun kelit lämpenevät niin paino tippuu entisestään. Mieskin kävi punnituksessa ja paino on 77kg. Kiva seurata mitä se on reissun jälkeen.

Päivän Kilometrit 125 km
Ajoaika 7:16 h
Keskituntinopeus 17.18 km/h
Max nopeus 54.43 km/h


komia koski

Retti kartta

4 kommenttia:

  1. Hienoa! Suuri fillarimatka on alkanut suotuisissa merkeissä. Huomenna pitäisi ilmojenkin hiukan lämmetä, toivottavasti tuo myös toteutuu.

    Ei muuta kuin paljon tsemppiä vaan seuraavaan etappiin. :)

    terv. Eeva

    VastaaPoista
  2. Näköjään toi mun google-vititys toimii....en olisi uskonut:):)

    Eeva

    VastaaPoista
  3. Tuli tässä mieleeni, että miksi olen niin kiinnostunut tuollaisesta matkapyöräilystä; Isäni oli nuorena hyvin varteenotettava kilpapyöräilijä.

    Hän osallistui aikanaan mm. Praha-Berliin-Varsova kilpaan. Sieltä lähti mukaan kaksi upeaa kristalliastiaa....:):)

    Eeva

    VastaaPoista
  4. Kulje reissu onnellasi. Seurataan kuinka menee. Omani alkaa 20.5. fillari10.blogspot.com

    VastaaPoista